Sider,

lørdag den 8. december 2012

Det er blåt hvidt

Endelig blev det weekend, så den snedækkede have og det smukke vejr kan nydes i dagslys. Jeg pakkede mig godt ind og måtte ud og nyde stemningen. Her er vi nemlig så heldige lige at have fået en tilpas mængde sne, så julestemingen er helt i top, men ikke så meget, at det generer hverdagen. Det blev dog lidt koldt til fingre og fødder til sidst,  men så er det jo dobbelt dejligt atter at komme ind til brændeovens varme.



Solen står så lavt at store dele af haven henligger i skygge, så de enkelte solstrejf der finder vej, forstærker stemningen i den snedækkede have.




























Faktisk er jeg ret træt af den efeu, der næsten har overtaget et af vore æbletræer. Men nu hvor haven ligger gold hen, så er det alligevel et skønt syn med så meget fin frodighed. Fuglene er også rigtigt glad for træet hvor de søger læ og overvintrer, dejligt tæt på fodrepladsen.
























     


           Et enkelt af havens æbletræer bærer stadig lidt æbler, men dem skal solsortene nok få gjort kål på



                                          Jeg elsker vore gamle træer især med et lille drys sne.


Den kolibri amaryllis jeg købte for et stykke tid siden, er nu godt igang med at blomstre. To blomster er fuldt udsprungne og der er stadig to knopper på vej. Det er de smukkeste ren hvide blomster og jeg nyder synet og glædes hver gang jeg ser på den. Jeg har sat et par lærkegrene ved som støtte, da den er blevet lidt side tung. Den er ikke så høj ca 30 cm og blomsterne er heller ikke så store men jeg har tabt mit hjerte til denne smuksak.


Jeg håber solen skinner hos rigtigt mange idag, og at i nyder denne smukke december dag.

Mange, de siger der kommer snestorm øv, hilsner herfra ;O)

14 kommentarer:

  1. Nej hvor er den amarylis flot :-)

    SvarSlet
  2. Solen har også skinnet lidt her, og jeg har taget nogle billeder, men de er ikke så flotte som dine. Sikke farver og sikket et lys der er i dine billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt du også har haft godt vejr, og tak for ros af billederne ;O)

      Slet
  3. Skønne solskinsbilleder! Hvor det dog lysner og giver farve når solen endelig kommer efter mange gråvejrsdage. Skøn stor have du har, og pragtfulde billeder af Amaryllis´n :)
    Rigtig god week-end
    Alice

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - ja det har været dejligt med solskin idag ;O). Vores have er nu ikke så stor ca 400 kvadratmeter, tror sneen får det til at virke større ;O) Velkommen til som fast læser og rigtig god weekend til dig også ;O)

      Slet
  4. Dejlige stemningsbilleder du viser fra vinterhaven :-)
    Vi havde også en efeu, som var kravlet godt op i et træ. Og ønskede den ikke længere. Vi kappede den ved jorden og lod efeugrenene blive på værtstræets stamme. Det har givet en flot struktur på stammen - det er som pynt. Måske I også kunne nuppe den idé, hvis I ønsker at blive efeuen kvit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigtig god ide at kappe efeuen det må jeg huske, men manden min er ret glad for den og lidt skal han vel også have lov at bestemme over ;O)

      Slet
  5. Smuk tur i sneen, det nød jeg så, når nu jeg ikke har noget selv.
    Din amarylis er vel nok skøn. Jeg har lige set en rød i et andet hjem, der var 6 blomster i, og der havde været en stængel mere med 4 i, den havde kostet 20 kr. Så hun havde fået noget for pengene :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for at du nød den lille tur i sneen, måske får du også sne i nat og imorgen ;O). Min skønne amaryllis har også kun kostet 20 kr men har kun den ene stængel, men jeg er fuld tilfreds og nyder synet ;O)

      Slet
  6. Dejligt at komme ud i dagslys - ja, det når man jo ikke rigtigt til daglig i denne tid. Smukke snebilleder og lyset hos dig er fantastisk. Uhm, jeg er vild med din hvide amarylis. Har selv en rød, som er overvintret fra sidste jul, men den når det i hvert fald ikke til december i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja hvor har det været dejligt at færdes ude i det skønne solskin idag, selv om det er koldt kan man mærke batterierne blive ladet op til en ny arbejdsuge. Nu er det så spændende om snestormen kommer i nat ;O). Jeg har ikke prøvet at overvintre amaryllis, men denne er så skøn at jeg måske skal undersøge hvor besværligt det er ;O)

      Slet
  7. Godaften Heidi.Smuk amaryllis.Har to stående i bryggerset fra sidste år.De får bare nogle lange blade ØV....ØV.
    Har også nogle gamle træer der pynter i haven.Dejlige billeder med et smukt lys.
    Jeg har været til julestue i min mands forening hele dagen,så jeg gik glip af solen i dag.er spændt på at se hvor meget sne vi får i morgen.Godnat herfra knus Jette

    SvarSlet
  8. Skønne billeder. Det var en super god ide, at anvende lærkegrenene til at støtte amaryllis blomsten :-)

    SvarSlet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen