Sider,

lørdag den 6. april 2013

Det er en Ommer.....



 På billedet til venstre der er fra samme dato sidste år, står min løjtnantshjerte rigtigt og gør sig til, med masser af fine knopper og skud. Billedet til højre er fra i dag, og det ser jo ikke ligefrem lovende ud. Alle de skud som kom op i januar, er nu frosset ihjel.


























Da vi ikke har haft så meget sne heromkring, har jeg rigtigt kunne holde øje med den. Jeg var lige ved at tro, at frosten havde taget hele planten, men tænk idag så jeg nye skud. Ved siden af de frosne kommer der nu bitte små nye skud. Jeg er rigtig glad for den er med på en ommer, det er en af mine absolut yndlingsblomster.





                     De blå primula kommer rigtigt fint nu,  frosten tog også de første knopper på dem.



I denne uge er hyacinterne dukket frem, de er næsten ikke over jorden endnu,men knopperne ser lovende ud.



Mine påskeklokker sker der til gengæld ikke så meget med, nu har de stået sådan længe og kommer ligesom ikke rigtigt videre. 





Fik priklet lidt flere sommerblomster idag, og det går rigtigt godt med alle priklingerne, de vokser tilpas langsomt så de ikke bliver alt for ranglede. Men jeg håber de snart kan flytte i drivhuset, det bliver ikke lettere at finde plads, efterhånden som de bliver priklet ud.



Mit forsøg med at tage en frøstand fra kæmpeverbena, som stod i haven i marts virker fint, de skyder rigtigt godt, her er de kommet i selskab med en lupin noble maiden.


























Mine nyindkøbte dahlia som jeg plantede for noget tid siden kommer også fint. Der er dog stadig en, der ikke viser tegn på liv - jeg håber bare den er lidt sløv i optrækket.























                                                                                    Jeg er helt pjattet med de fine skud, her fanget i modlys.


























Selvom vinden har været lidt skarp her idag, så gik det altså ikke længere. De første udepotter blev plantet til, så nu må det bære eller briste.



Til sidst denne skønne anemone.



Mange, nu hagler helt vildt, hilsner herfra ;o)

21 kommentarer:

  1. Ja nu sker der da noget for alvor. Godt løjtnantshjertet besluttede sig for at vente, til det var værd at komme op til overfladen igen!
    Dine dahlia er kraftfulde og fine at se på!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente - Ja endelig er havens forårsbebudere vågnet op, vi har godt nok også ventet længe på deres ankomst. Dahliaerne trives rigtigt godt, og når vist at blive ret store inden udplantning ;o)

      Slet
  2. Ja der er gang i den, heldigvis er Løjtnantshjerte ikke sådan at slå ud, hos mig er de også tittet op af jorden, mon ikke der kommer mere fart på nu?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth - Ja lad os håbe der kommer fart på det hele nu. Selvom det er lidt svært at tro, når hagl og sne bygerne vælter ind fra vest.
      Jeg har lige siddet og kigget billeder fra sidste år, så bliver det helt tydeligt hvor langt bagud det hele er i år.

      Slet
  3. Godt din løjtnantshjerte tager chancen igen. Der er sørme meget fint på vej hos dig :) Helt enig i at det er ved at være svært at finde plads når der prikles ;) God dag :-) kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose - Jeg er også rigtigt glad for at løjtnanten klarede al frosten. Ja vil det være dejligt at komme af med nattefrosten, så det hele kan blive flyttet i drivhuset ;o)

      Slet
  4. Det er en lille sej én, den løjtnantshjerte :) Og ikke til at undvære i haven. Jeg har ikke tjekket mine endnu, men måske er de også frosset væk.

    Mine påskeklokker ser også ud som dine, nærmest gået i stå, men forhåbentlig kan disse lidt lunere forårsdage trække dem ud af vinterhiet.

    Skønne priklinger du har gang i :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt den er sej, for den vil jeg nødig undvære i haven.
      Jeg ved ikke om det er fordi jorden er tør, at påskeklokkerne her gået helt i stå, men jeg håber at de vågner op igen ;o)

      Slet
  5. Er det den hvide løjtnantshjerte du har? Jeg synes løvet er så lyst. Godt at den skyder frem igen. Jeg så dem i Bilka i går, de er ikke helt billige, hvis de skal fylde lidt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla - Ja det er den hvide løjtnant jeg har.
      Den har efterhånden en del år på bagen og bliver ret stor. Så derfor blev jeg ekstra glad da jeg så den skyde igen ;o)

      Slet
  6. Der er ved at være trængsel i den udvidede vindueskarm, det ser dejligt ud. Jeg har endnu ikke fået lagt mine nyindkøbte dahliaknolde, nu skal det vist snart være. Og mon ikke løjtnantshjerterne nok skal komme, de er bare lidt tøsefornærmede over al den kulde. Forstår dem sandelig godt... ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der hersker den skønneste trængsel ved vinduet. Jeg nyder i den grad at styre trafikken med kærlig hånd så alle for lov at komme lidt frem til det bedste lys, de andre må så holde lidt tilbage.
      Du kan vist roligt få pottet dine dahliaknolde, kulden får vel ende engang ;o)

      Slet
  7. Hej. Det ser godt ud. Jeg kan godt se, at det fylder noget, forhåbentlig har du plads nok. Mine kæmpeverbena er også kommet op og jeg glæder mig så meget til at plante dem ud. Jeg vil have dem i krukker. Rigtig god fornøjelse med det hele.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Birgitte - Indtil videre går det helt fint med pladsen, jeg er rigtig god til at rokkere rundt med planterne.
      Jeg vil også have nogle kæmpeverbena i en stor krukke, resten skal i bedet og hygge sig med sommerfuglebusken ;o)

      Slet
  8. Hold da op - Du har da gang i et helt gartneri! men det ser da ret lovende ud.

    Sikke en forskel der er på de første to billeder. Lad os håber, at der snart kommer lidt flere plusgrader så naturen kan få lov til at eksplodere :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - Ja når man ser to billeder fra samme dato, bliver det meget tydeligt hvor langt bagud det hele er i år. ;o)

      Slet
  9. Hej med dig.Kan da godt forstå at planterne gemmer sig nede i jorden i denne kulde.
    Der er da også godt gang i alle dine frølinger.
    Har også sået kæmpe verbena,men de er så små endnu.
    Jeg har lige set til mine dahlia fra sidste år,og der er da en med en stor spirer,så nu må det vist være på tide at sætte dem i drivhuset,hvor jeg plejer at forspire dem.
    Rigtig god søndag til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette - Jeg tror også jeg ville gemme mig, men lad os håbe at solen snart kan lokke dem rigtigt frem.
      Alle mine små har det rigtigt godt, og der går også noget tid endnu inden mine kæmpeverbena skal prikles ud.
      Jeg plejer også at sætte mine dahlia i drivhuset, men på grund af frosten fik de lov at starte inde i år.
      Fortsat god søndag til dig også ;o)

      Slet
  10. Jeg har købt en hvid løjtnantshjerte som indtil videre står i garagen. Og har lagt en dahliaknold til forspiring. Du har gang i mange spændende ting kan jeg se.
    Nu har det lige haglet og sneet her, så helt forår er det vist ikke endnu.

    SvarSlet
  11. Ja det er mærkeligt at løjtnantshjerter aldrig bliver klogere, de skal absolut lige stikke snuden frem så tidligt, at de får den sveden. Heldigvis skyder de altid igen.
    Det er da en fantastisk blå farve din primula har.
    Jeg har lige hentet alle mine georginer hjem idag, nu er de i vort værksted og venter på at blive pottet.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
  12. Skønne optimistiske billeder. Jeg kan godt forstå at du er glad for at løjtnantshjerte er sej, så der er håb om blomster alligevel, det er også en af mine forårsynglinge.

    SvarSlet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen