Sider,

søndag den 3. januar 2016

Års kavalkade 2015

Så blev det tid til min års kavalkade her fra haven. Det har ikke været let at udvælge billeder, jeg tør slet ikke tænke på hvor mange tusinde billeder jeg har kigget igennem de sidste dage. Det har været et langsommeligt men dejligt gensyn med alle de smukke blomster der berigede haveåret 2015.

Vejret i 2015 vil jeg slet ikke ind på, men jeg kan ikke huske en sommer hvor vækst og frodighed har været så enorm. Jeg håber i vil nyde denne lille gennemgang af mit haveår 2015.

Januar startede mildt, men der kom lidt sne sidst på måneden. Der var godt gang i løg og juleroser.

 I februar var alle spor af vinter væk, og det piblede frem med forårsbebudere.

  I marts blev der sået frø, købt dahlia knolde og indløst min julegave hos Spiren og ellers bare nydt de herlige gensyn.

April bød på et overflødighedshorn af skønne forårsvækster. De første jordbær blomster kiggede også frem. 

 I maj var det tulipanernes tur til at feste i haven. Træpæonen blomstrede for første gang. Røde jordbær i drivhuset og første plantemarked blev nydt.

 Juni bød på flere nyheder her i haven, jeg nød især de smukke prærieliljer og den fine blomster kørvel.

Roser og dahlia blomstrede sammen med floks

 I august blomstrede vores åkande for første gang, de forskellige solhatte var også kommet godt igang.

I september vendt sommerfuglene endelig tilbage i haven, løg blev høstet og frodigheden i haven var stor.

Oktober bød på et nyt skyggebed. Der var en skøn blanding af sommerstemning og efterår i haven.

I november kom der yderligere to nye bede i haven. De første julerier så dagens lys, mens sommerblomster og løg kæmpede om opmærksomheden.

 December blev præget af alt for meget arbejde og for få besøg i haven. Den imponerede klematis holdt stadig ved.

Til sidst vil jeg gerne gi en undskyldning, til alle de smukke blomster som desværre blev fravalgt i denne kavalkade.

Mange kolde og blæsende hilsner herfra ;)

11 kommentarer:

  1. Hej Heidi.Hvor er det bare en smuk årskavalkade du har lavet.Nydet alle de flotte billeder.
    Jeg har også måtte vælge en masse blomster fra........for ellers ville mit indlæg blive alt for langt.
    Som jeg skrev til Ulla så misunder jeg jer for at kunne lave sådanne flotte collager.Har du selv lært dig det ?
    Og glæder mig til frøene........nu er det jo snart at vi skal i gang med frøsåningen.
    Rigtig god søndag i sofaen Knus Jette

    SvarSlet
  2. Heidi det må have været et svært valg da du sad og stirrede på så mange billeder.
    flot flot er de.....ja haven overrasker og hvor er det dejligt at se tilbage på.
    Tak for året der gik....og godt nytår til dig og dine.
    kh. grethe

    SvarSlet
  3. Dejlig kavalkade fra årets gang i din have, de er virkelig en nydelse :-)
    Hvor er det svært at udvælge billeder. Jeg var også en masse billedmateriale igennem i går, hvor jeg fik opdateret vores haves historie.

    SvarSlet
  4. Ja det er et stort arbejde at gå arkivet igennem, men det er også dejligt at gense billederne. Jeg ved jo ikke hvilke, du valgte fra, men dem du har valgt er nu meget kønne.
    Tak for kavalkaden, den var skøn.

    SvarSlet
  5. Smukke gensyn, og man bliver bare så glad og forventningsfuld af at se alle forårs- og sommerbillerne. Det bliver skønt!

    SvarSlet
  6. Hej Heidi. Det var en flot kavalkade og meget stemningsfyldte billeder, jeg synes, du har udvalgt billeder som viser lige netop den rigtige måned.

    SvarSlet
  7. Sikken dejlig kavalkade, Heidi og skønt gensyn med nogle af dine blomster - ja, det er umuligt at få alt med, men nogle af de ting, vi virkelig værdsætter er jo det, der kommer med i kavalkaden.
    Jeg fik lige en øjenåbner mht. prærielilje og blomsterkørvel, som jeg ikke har i haven, men som jeg før har tænkt på - gad vide om prærielilje helst vil have sandjord?

    SvarSlet
  8. Hej Heidi.
    Sikke en skøn kavalkade, jeg får helt længsler efter sommerens blomsterflor.
    Hilsen Heike

    SvarSlet
  9. Skøn kavalkade - og lige dét man har brug nu, hvor det er så koldt og kedeligt. Tusind tak for det. Meget smukke billeder. Jeg glæder mig til februar - marts - april - maj - juni - juli - august - september....

    SvarSlet
  10. Meget flot årskavalkade. Der er vel nok meget at glæde sig til og gense.

    Rigtig god weekend.

    SvarSlet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen