Sider,

søndag den 15. maj 2016

Så vendte foråret tilbage..

 De varme sommerdage er slut for denne omgang. Istedet er foråret vendt tilbage med mere passende temperaturer for alle vores forårsblomster, som har lidt under varmen. I går var vi heldige at få en del af den gode regn, der faldt jævnt og roligt i flere timer.

De første blomster i klematis Montana rubens er så småt ved at springe ud.



Her på matriklen er pinsen afsat til maling af køkken alrum. Ikke ligefrem vores yndlings beskæftigelse, men det trænger frygteligt, så der var ingen vej udenom. Hele underetagen står for skud i år, men vi tager det i små bidder. Heldigvis er der også tid til små pauser, så jeg lige kunne komme ud og kigge til haven, der er overladt til sit eget selskab i disse dage.


I tøsebedet blomstrer masser af lyserøde scilla, tuerne er nu så store at de kan deles efter blomstring.



De er så skønne og må gerne få mere plads i bedet.



Kobjælderne er startet på endnu en blomstring, det har jeg ikke oplevet før.



De første alium med bristefærdige knopper.



Tulipan og akeleje er så fine sammen.



De første blomster i de fine blå Jacobsstiger er også sprunget ud.



Dette smalle bed står fyldt med skønne tulipaner.



De nyder godt af at temperaturen er faldet.



Oppe fra terrassen er de også et smukt syn.



Dagens bedste pletskud må i desværre tænke jer til..men forstil jer en midaldrende lille buttet kone, baglæns på vej ned fra en skammel, efter at ha vasket dørgerigter af i grundrens og plante den ene fod helt ned i spanden med rengøringsvand...ja manden var vidne til det skønne syn og fik sig et billigt grin ;)

Nå... malerrullen kalder, nu er vi endelig færdige med klargøringen som altid tager lang tid, så vi nu kan komme igang med det sjove, hvor vi virkelig kan se hvor vi kommer til, næsten ligesom at fjerne ukrudt ;)

Mange malenede pinsehilsner herfra ;)

10 kommentarer:

  1. Godaften Heidi.Griner også lidt her.........kan lige se det for mig.Vi har jo næsten lige været igennem en ordentlig omgang mad at malet vores stue.Så god arbejdslyst med køkkenet.
    Men synes nu at din have ser skøn ud.
    Men kan da ikke være med med jakobsstige og kobjælder.
    Til gengæld blomstre min Montana for fuld kraft.
    Smukke tulipaner du viser.Her er mange ved at være slut.
    Men viser alle mine blomstrende træer.Og går ikke ud fra at du har tid til besøg hos Tante Grøn?
    Fortsat god pinse Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja til grin kan man jo altid blive, jeg er bare glad for at det var vand og ikke malings spanden jeg hoppede ned i ;)
      Det er altså sjovt med forskellene i vores lille land, her er der stadig en del tulipaner som ikke er sprunget ud endnu.
      Nej tror desværre ikke der bliver tid til besøg hos tanten denne gang, der er vi forhåbentlig igang med stuerne.
      God 2 pinsedag til dig ;)

      Slet
  2. Hej jette
    Ja desværre kalder huset jo også en gang imellem mht renovering, men godt med pauser til havehygge.
    Sikke en masse skønne have billeder du viser . Glæder mig til mine bede får nogle år år på bagen, så de står ligeså smukt som dine.
    Forsat god pinse
    Kh Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja nu kunne vi desværre ikke udskyde huset længere, men så bliver det dobbelt så skønt at kunne nyde haven uden dårlig samvittighed bagefter ;)
      Jeg kan godt forstå du glæder dig til dine bede vokser til, men det går nu rimeligt stærkt syntes jeg ;)
      God 2 pinsedag

      Slet
  3. Hej Heidi
    Ja det var nok ikke så smart at træde ned i spanden :) Jeg smed en skål kødboller på gulvet i dag, det var heller ikke smart, jeg havde lige lavet dem.
    Godt tidspunkt at male på, når det ikke kan være andet, for det er koldt i haven. Vi har ikke fået meget regn, men dog lidt mere kontinuerligt her til aften. Vi følges stort set ad nu, bortset fra clematis Montana Rubens, min er ikke i gang endnu. Jakobsstige og allium er nået lige langt hos dig og mig.
    Fortsat god arbejdslyst - heller ikke det bedste vi ved her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Nej det var ikke så elegant at hoppe ned i spanden, men det var da værre med dine kødboller, håber de kunne reddes ;)
      Ja her er det også køligt og blæsende, så det passer perfekt at svinge malerrullen lige nu. Jeg satser dog på at komme lidt i haven i eftermiddag, da jeg har masser af småplanter der skal plantes ud.
      Ja det er først når maleriet er overstået, man rigtigt kan nyde sit arbejde, men vi satser på at det nymalede køkken, giver lyst til at fortsætte i stuerene bagefter ;)
      God 2 pinsedag til dig, forhåbentlig i haven ;)

      Slet
  4. Jeg håber ikke at foden kom til skade;)) Mht. vejret kan man selvfølgelig vælge at se på det som du gør, at det er mere forårsagtige temperaturer.... jeg synes godt nok at det er koldt og også mere koldt end jeg forventer mig i maj. Vand får vi dog og det trænger haven til. Vores årlige pinseskovtur i morgen må dermed foregå indendøre.
    Forsat god fornøjelse med malingen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Nej heldigvis var det kun min stolthed der led overlast, og så lattermusklerne ;)
      Ja det er blevet køligt og blæsende, men vi må glædes over at løgplanterne holder længere i dette vejr ;)
      Ærgerligt at pinseskovturen må holdes indendøre, men her skinner solen så jeg håber den også viser sig hos dig idag ;)

      Slet
  5. Hej Heidi. Godt, at du ikke kom til skade. Jeg har også et lidt morsomt syn på nethinden. Jeg håber I er kommet langt med at male. Jeg er simpelthen komplet uegnet til at male - det bliver grimt - så jeg har andre tjanser her i huset, som også skal gøres. Det er nogle flotte tulipaner, du viser. Det ser supergodt ud.

    SvarSlet
  6. Dejlige billeder. Ja tulipanerne er glade for, at vejret er blevet mere forårsagtig igen. Desværre har vi ikke fået regn, så her er ved at være godt tørt.

    SvarSlet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen