Sider,

søndag den 1. januar 2017

En grå start...

På det nye haveår skulle ikke afholde mig fra at tage en runde i haven, for at se om alt stod vel til. Det er efterhånden nogen tid siden jeg har kunne nyde haven i dagslys. Stormen Urd som kom forbi i juledagene, har heldigvis ikke lavet nogen ravage hos os. Kun lidt kosmetisk rod som der hurtigt kunne rettes op på.




Tydeligt at haven sover vintersøvn.



Og dog...... Disse skønne aurikler stod og lyse op flere steder.



De er plantet med rund hånd langs kanten i dråbebedet og har blomstret på skift hele efteråret.




Ja de hvide klatter er ikke så lette at få øje på i det grå og mørke vejr.



Vender man næsen direkte mod jorden, viser der sig et festfyrværkeri af nye skud fra forskellige løgplanter overalt. Ååhhh hvor jeg glæder mig til endnu engang at skulle følge deres vækst og blomstring.


Vintergækker pibler frem overalt.



Det samme gør krokus.



Purissima tulipanerne er trofaste og kommer år efter år.



Andre tulipaner er også på vej.



De blå scilla er også altid tidligt fremme.



Jeg fandt også et par oversete løg, de er nu kommet i jorden.



Inden længe kan vi forhåbentlig få den første lille buket vintergækker ind i stuen.



Kan i høre at haven sover.



 Det er næsten som den står og småsnorker.



 Jeg nød det milde vejr og fik kørt nogle børfulde brænde ind. Det er med at være på forkant, hvis vinteren melder sin ankomst med sne og kulde.



Fandt en lidt forpjusket og sølle knop i en hvid kobjælde..... det har den sikkert fortrudt mange gange.



I et hul i hækken vokser pletter i luften. Den er plantet i en hultræstub og står fortsat frisk og grøn.



 Den første påskeklokke står også med store knopper.



Flere af mine stinkende nyserod står også med knopper.



Dem er jeg helt vild med.



En enkelt julerose står også med store knopper.



Jeg var så heldig at få lidt have relaterede julegaver. Denne lave vintønde glæder jeg mig helt vildt at finde den perfekte plads til. Nu står den under terrassen fyldt med vand, da vi ikke kunne vente med at se hvor fin den der. Jeg fik også en lækker plantegaffel og blomsterfrø, men dem glemte jeg at tage billede af.



Det var dejligt at kunne starte det nye år, med nogle gode havetimer på denne milde dag. Jeg er også kommet lidt videre med min årskavalkade idag. Det tager laaang tid, med alle de skønne billeder jeg skal igennem. men jeg håber at være færdig inden ugens udgang.
Manden min er på vej hjem efter en 12 timers vagt, så om lidt står den på sen aftensmad og hygge inden hverdagen starter med status i morgen, føj føj men der er desværre ingen vej udenom.

Mange hilsner fra den første dag i det nye haveår ;)

6 kommentarer:

  1. Hej Heidi
    Godt du nåede lidt i haven i dag, jeg var også ude lidt, men ikke så længe, det grå vejr opmuntrer ikke til at gå derud. Det ser ud som om, dine løgplanter er længere end mine, jeg synes ikke, jeg har set tulipaner endnu. Flotte stinkende nyserod.
    Dejlig julegave du har fået, haverelaterede julegaver er bare godt.
    God "fornøjelse" med status, det er træls arbejde.
    Knus

    SvarSlet
  2. Den nye vintønde ser ud til at have en fin størrelse til f.eks. at plante i. Jeg synes faktisk sagtens, at man kan se de små primulaer stå og lyse op i bedet.

    SvarSlet
  3. Så mycket fint som redan tittar fram hos dig i dina rabatter. Jag har lite krokus och narcisser som vill komma upp, men de får nog vänta ett tag.
    God fortsättning på det nya året /Marika

    SvarSlet
  4. Selvom jeg helt klart holder allermest af foråret og sommeren, så er der nu alligevel noget smukt over sådan en vinter-have. Tak for billederne og rigtig godt nytår.

    SvarSlet
  5. Jeg tror ikke det er din have der snorker, jeg tror det er alt det der vokser du kan høre :o)
    Der er godt nok gang i den hos dig, bare nu ikke det hel får et chok og gemmer sig hvis vi får nattefrost.
    Masser af havehilsner og ønske om et fantastisk haveår i 2017.

    SvarSlet
  6. Hej Heidi. Rigtig godt nytår:) Hvor er der meget på vej i din have, det var helt skønt at se - lige hvad vi trænger til! Det bliver spændende, hvad 2017 har at byde på.

    SvarSlet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen