Sider,

fredag den 9. juni 2017

Forældede motiver.....

Tirsdag aften brød den længe ventede regn endelig igennem og det regner stadig :). Jeg kan næsten høre helt herinde i tørvejr hvordan alle havens planter træer og buske står og klapper begejstret med bladene. Da jeg tømte regnmåleren igår var der kommet 42 mm og der er sikkert kommet en god del i dag også. Billlederne er fra i tirsdags og sidste weekend og er helt sikkert forældet.

Det hjalp åbenbart med lidt omtale og brok i efteråret, for nu blomstrer den fine iris for første gang i mange år. Jeg kunne slet ikke huske hvilken farve de havde, men den er godtaget.




Miss Bateman blomstrer så smukt bag vandposten.



Blomsterne ligger nærmest i lag.



Pileurt og bjergknopurt er jeg ret vild med. Den lettere invasive pileurt skal justeres kraftigt efter blomstring, men det skal den jo hver år, så den ikke kvæler alt andet i bedet.





De første blomster i den uægte jasmin.



Siden billedet blev taget er den store busk/træ sprunget meget mere ud.



Et par skønne alunrod som klæder hinanden godt.






Tre deutzia i fuld flor.




Herlig høneballe storkenæb.



De cremegule prærieliljer er sprunget ud. De blomstrer senere og holder betydeligt længere end deres blå fætre.





En stor del af småplanterne i drivhuset nåede at blive plantet inden jorden blev for tør. Så nu er der ryddet op og alle spor efter planteskolen er væk.



Resten af planterne står stadig og venter, men nu er jorden klar til at modtage dem.




Straks blev der en helt anden stemning i drivhuset og nu er det de spiselige planter der skal i focus.




Der står dog stadig noget småkravl tilbage, små chili sået i påsken og en del klatreløvemund som er gået helt i stå og sikkert ikke bliver til noget.



Årets største frø succes er helt sikkert chokolade cosmos, som jeg ikke har prøvet at så før. Nu venter jeg bare på lidt knopper så bliver de også plantet ud.



Den skønne kinesiske engblomme jeg købte på plantemarked i maj, er super fin og det syntes sneglene desværre også. Øv altså... jeg bliver så træt, når jeg bringer endnu en sneglelivret hjem.






I højbedet bag drivhuset holder alium og pæoner boldfest i øjeblikket. 






Blomsterkørvel kan jeg simpelthen ikke stå for.



Indtil i søndags stod Green passion, den sidste af de klematis der blev købt i april stadig i drivhuset. Nu har vi endelig fået mere rionet hjem og manden lavede fluks et tårn til den.







De nye blomster er dog ikke helt så grønne som den første, men meget charmende med de forskellig farver.


Tårnet er nok lige med det højeste, men let at klippe af hvis det bliver for underligt.




Nu håber jeg at vejrudsigten holder, så jeg kan få de sidste planter i jorden i morgen eftermiddag efter arbejde. Jeg trænger også til at komme ud og rode i jorden og gå på opdagelse efter nye blomster som er sprunget ud de sidste dage.

Mange regnvåde hilsner herfra :)

2 kommentarer:

  1. Hej Heidi
    Jeg kan godt forstå, du gerne vil ud og se, hvad der er sket i haven siden sidst, det er altid spændende. Især her efter regnen er der nok sket en masse. Jeg skal huske at se til min engblomme, om sneglene har været i den, jeg har lige været en runde, der var ikke mange at finde. Tænk at du har succes med at så chokoladecosmos, det var flot.
    Min Miss Bateman fik visnesyge, så den måtte klippes ned.
    Billeder kan hurtigt blive forældede i denne tid, men pyt vi nyder dem alligevel.
    Knus

    SvarSlet
  2. Så mange smukke billeder. Jeg nød rejsen i haven.
    Jeg har lige plantet en Pileurt jeg har fået af Linda.
    Elsker den blomst. Kan huske den fra barndommen af.

    Smuk weekend
    Charlotte

    SvarSlet

Det vil gøre mig glad, hvis du lægger en lille hilsen